אסם. צילום: יח"צ אסם

"עמק הסיליקון של ישראל": הפרויקט שיהפוך את שדרות למעצמה טכנולוגית

כדי לדאוג לעתיד הדור הבא בעיר הקימה אסם¬ נסטלה קרן מיוחדת שתתמקד בחינוך טכנולוגי ופיתוח התעשייה בשדרות. "פיתוח התעשייה והייצור המקומי יוביל לחוסן אזורי ולאומי וישנה את המציאות בעיר", מסביר מנכ"ל אסם נסטלה אבי בן אסאייג ● אז איך הפרויקט ישאיר את הצעירים לגור בשדרות גם בעתיד? ומי יכול להגיש מועמדות?

בשיתוף אסם- נסטלה

השבוע, השיקה אסם נסטלה את "קרן אסם שדרות לחינוך טכנולוגי ופיתוח התעשייה" אשר תעניק עשרות מלגות לתושבי שדרות שמתכננים ללמוד לימודי הנדסה וטכנולוגיה ולהשתלב בתחום התעשייה באזור הדרום. חברת אסם והעיר שדרות קשורות בחיבור אמיץ כבר קרוב ל-45 שנים.

המפעל הגדול של החברה קיים בעיר עשרות שנים ומרבית עובדיו הינם תושבי שדרות וסביבתה.

אלון דוידי ראש עיריית שדרות, צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

אלון דוידי, ראש עיריית שדרות מספר כי הקמת הקרן על ידי חברת אסם היא צעד חשוב ומבורך לצמיחת העיר. ואין ספק כי הקרן תסייע לתושבי העיר ותפתח את התעשייה הטכנולוגית אשר כבר קיימת בעיר עוד יותר ולאורך זמן.
"אסם קשורה בטבורה לעיר שדרות", אומר אבי בן אסאייג, מנכ"ל קבוצת אסם נסטלה.

אבי בן אסאייג צילום :איציק שוקל,

"הצמיחה שלנו כחברה הולכת ביחד עם הצמיחה של העיר, ואנחנו רואים קשר הדוק בין פיתוח התעשייה בעיר להתפתחות החברה.

"במצבי חירום, יש לנו בתעשייה המקומית תפקיד קריטי בשמירה על החוסן הלאומי, והיה ברור לנו מיד שישנה חשיבות עליונה להחזיר לעיר את הייצור, התעשייה וכמובן את התושבים. כחברה שהייתה הראשונה להחזיר את המפעל שלה לפעילות בעיר, המחשבה שעומדת מאחורי הקרן הייתה להצמיח את התעשייה ואת העיר להישגים שיהיו גבוהים עשרות מונים יותר. אסם היה המפעל הראשון שחזר לעבוד בעיר. חזרנו לפעילות בתוך כמה ימים כי אנחנו מפעל חיוני שמספק מוצרי מזון אהובים שנמצאים בכל בית במדינת ישראל – שקדי מרק, פתיתים, קטשופ. מדהים לראות את תעצומות הנפש של העובדים תושבי העיר והעוטף שהגיעו במוטיבציה אדירה והבינו את החשיבות. למרות שחלקם היו מפונים וחלק מהעובדים גויסו למילואים הצלחנו לחזור לייצור, ובמוצרים מסוימים הגענו לשיא תפוקות של כל הזמנים. החיבור הזה הביא אותנו לחשיבות שאנחנו רוצים לפתח את התעשייה בעיר והבסיס לזה הוא חינוך טכנולוגי שיכול להוות את עמוד התווך של העיר ושל המדינה כולה.

אנחנו מאמינים שחינוך טכנולוגי יכול להוביל ליצירה ולחדשנות של דור העתיד בעיר ויאפשר להם הזדמנויות תעסוקה בתחומים הכי חשובים למדינת ישראל.

אנחנו שואפים שדור העתיד שייכנס ללימודים האלה יהפוך עם הזמן את העיר שדרות למעצמת טכנולוגית, עמק הסיליקון של ישראל. הדברים האלה ייצרו את החוסן שכולנו זקוקים לו".

"יש צורך במומחים טכנולוגיים"

הקרן פועלת בשיתוף פעולה עם מרכז הצעירים העירוני, וכמובן עם מוסדות אקדמאים בדרום כגון מכללת ספיר, אוניברסיטת בן גוריון והמכללה הטכנולוגית בבאר שבע. הקרן תציע מלגות במקצועות כמו רובוטיקה, כימיה, תעשיה וניהול ועוד, וכן תסייע ביצירת פרויקטים לחינוך טכנולוגי-תעשייתי במוסדות הלימוד השונים בעיר.

ד״ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים מסביר כי ״קרן אסם שדרות לחינוך טכנולוגי הנה אחת היוזמות המבורכות ביותר באזור בשנים האחרונות. החינוך הטכנולוגי הינו הבסיס לכל תעשייה מצליחה ואני מקווה ומאמין כי קרן זו תכשיר בהצלחה את דור העתיד של התעשייה בדרום בכלל ובפריפריה בפרט.

ד"ר רון תומר, צילום: מנחם ואיתי רייס

גם אנו בהתאחדות התעשיינים משקיעים משאבים רבים בפיתוח ובהגדלת היקף החינוך הטכנולוגי בישראל, מתוך הבנה כי אם ברצוננו לראות את התעשייה הישראלית צומחת, עלינו להשקיע בהכשרת כוח אדם במקצועות התעשייה״.

פני קימלמן, סמנכ"ל משאבי אנוש באסם נסטלה סיפר כי "הפעולות שאנו נבצע יסייעו ליצירת הזדמנויות עבור תושבי העיר בעולם התעשייה המתקדמת. אסם היא המפעל התעשייתי הגדול ביותר בשדרות עם 500 עובדים, והמפעל שלנו בעיר הוא הגדול ביותר בקבוצת אסם. המפעלים שלנו עוברים, כמו גם מפעלים אחרים, תהליכים מתקדמים של אוטומציה בקו הייצור. היום כמעט בכל עמדת עבודה יש מחשב והכל נעשה בצורה טכנולוגית-דיגיטלית, ואנחנו רואים את הצורך באנשי מקצוע עם בעלי יכולות טכנולוגיות ברמה גבוהה".

ייצור מקומי מוביל לחוסן לאומי
כיום, רואים כי ייצור מקומי מחזק את חוסנו של האזור ואת חוסנה הלאומי של המדינה. "מעבר לזה שתעשייה מקומית יוצרת את התעסוקה בעיר. היא יוצרת גם את החוסן של האזור שמתחיל מהביטחון התעסוקתי של התושבים", מסביר קימלמן.

"תעשיית המזון היא תעשייה יציבה לאורך זמן. גם בתקופות קשות תעשיית המזון סיפקה פרנסה בטוחה ויציבה לעובדים ולתושבים בעיר. במצבי חירום ייצור מזון מקומי הוא קריטי למצב שבו יש אירועים בינלאומיים שמקשים על ייבוא. מאוד חשוב שהמדינה לא תהיה תלויה במוצרים בסיסים במדינות אחרות".

המשימה: עתיד ורוד לצעירי שדרות

מרכז הצעירים בעיר מסייע באיתור הסטודנטים הזכאים למלגות, בתרומה שלהם לקהילה במהלך התקופה וכן בפעילות קבועה ושוטפת עם אסם נסטלה ועם ארגונים נוספים שמחזקים ותורמים לעיר שדרות.
"התושבים בעיר, ובמיוחד הצעירים שבהם, נמצאים במצב מורכב, אומרת דניאל גרינברג-מרדכי (31), ממרכז הצעירים בעיר. "זה לא המשבר הראשון שעברנו ואנחנו מבינים שכנראה גם לא האחרון, אבל אנחנו מיומנים בחירום. שדרות עיר חזקה, יש פה חוסן קהילתי שאין בשום מקום אחר. אף עיר לא מצליחה להחזיק את התושבים כמו שעושים פה. זה המזל והחוזק שלנו. למרות כל מה שעברנו, בזכות העבודה של ראש העיר והרשות המקומית, הצלחנו להחזיק את רוב התושבים מעל המים".

מימין לשמאל: אבי בן אסאייג, אורנה גיגי, אלון דוידי, ד"ר רון תומר צילום : יח"צ אסם,

איזה עתיד את וחברייך רואים את עבורכם ועבור הדור הצעיר בעיר?

"שדרות זו עיר ששמה בראש סדרי העדיפויות את ההשקעה בדור הצעיר. מרכז הצעירים שלנו הוא מהוותיקים והמובילים בארץ והוא נוגע בכל תחומי החיים של הצעירים. עם כל האתגרים הקיימים, אנחנו עובדים מדי יום לממש את הפוטנציאל של הצעירים ולגרום להם להאמין בעצמם. מעבר לעניין הביטחוני יש את העניין של הפריפריה, וצריך לעבוד קשה כדי לחזק את תחושת המסוגלות של הצעירים ולשכנע אותם ללכת ללמוד באוניברסיטה ולא ללכת רק לכיוונים הקלים.

בזכות שיתופי פעולה, כמו עם אסם נסטלה, אני מאמינה שמחכה לצעירים שלנו עתיד מבטיח. יש פה קרנות מלגות יותר מרוב הערים האחרות בארץ וזה עוזר. כל הזמן חושבים פה איך אפשר לדאוג ולהבטיח את העתיד של הצעירים".
הסטודנטים מקבלי המלגות יידרשו לתרום לקהילה במגוון תחומים 40 שעות בשנה באמצעות שיעורי עזר לתלמידים בבתי ספר יסודיים ובתיכונים מקצועיים בעיר במתמטיקה ובמקצועות נוספים. המטרה היא שהסטודנטים עצמם יכשירו גם את הדור הבא ויבנו את הבסיס לחינוך הטכנולוגי של הילדים בעיר. כמו כן, לסטודנטים תהיה את האפשרות לעבור התמחות במפעל של אסם בעיר במהלך חודשי הקיץ כדי לצבור ניסיון ראשוני בתעשייה הטכנולוגית.

תישארו, אין לכם סיבה לעזוב

"יש פה רצון לייצר מוביליות חברתית ולהוריד לצעירים כמה שיותר דאגות מהראש", מסבירה גרינברג-מרדכי. "אנחנו רוצים להקל עליהם. ברגע שהצעיר יודע שיש לו גב מבחינה כלכלית וגם מעטפת שתומכת בו, זה הדבר הכי טוב שהוא יכול לקבל. זה משהו שאני רוצה שיהיה גם לילדים שלי. אסם הבינה כבר בהתחלה שזו העת לאחריות חברתית ופעלו בהתאם, ואז הוקמה הקרן ששמה מיליוני שקלים בשנים הקרובות עבור חינוך טכנולוגי. הקרן מעודדת את הצעירים לבחור במקצועות כמו תעשייה, מחשוב ועוד. כחלק מהפרויקט גם אחרי הלימודים הסטודנטים יקבלו סיוע בהשתלבות בתעשייה – שזו המטרה המרכזית. אני מאמינה שהקרן הזו יכולה לשנות את המציאות בשדרות".

להרשמה לקרן המלגות לחצו כאן>>

בשיתוף אסם- נסטלה