לאחר עשור של גרירת רגליים: הממשלה תאשר הקמת בית חולים נוסף בבאר שבע

ההחלטה על הקמת ביה"ח התקבלה בממשלה בשנת 2014, אך מאז לא נעשה דבר • הוא ינוהל במשותף על ידי קופות החולים מאוחדת ולאומית ויופעל על ידי שיבא, שאחראי גם לתכנון ולהקמה

ביה"ח שיבא. צילום: גדעון מרקוביץ

הממשלה צפויה לאשר היום (ראשון) בישיבתה השבועית את ההצעה להקמת בית חולים שני בבאר שבע ע"ש שמעון פרס, נוסף על בית החולים סורוקה. בית החולים ינוהל במשותף על ידי קופות החולים מאוחדת ולאומית ויופעל על ידי בית החולים שיבא, שאחראי גם לתכנון ולהקמה.

בהחלטה הצפויה לא יופיעו גודלו של בית החולים, עלותו או מועד פתיחתו. עם זאת, בהחלטת ממשלה קודמת שעסקה בהקמת אותו בית חולים דובר על כך שיכיל 600 מיטות. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ציין שהמדינה תממן את עלות ההקמה בגובה 2 מיליארד שקלים. הממשלה תאשר היום גם הקמה של מינהלת לפרויקט, בראשות החשב הכללי באוצר, בדומה למינהלת ההקמה של ביה"ח אסותא אשדוד, בית החולים האחרון שהוקם בישראל ושנפתח ב־2017.

אסותא אשדוד, האחרון הוקם בישראל, צילום: ללא קרדיט

ההחלטה על הקמת בית החולים התקבלה בממשלה כבר בספטמבר 2014, אך לא התקדמה מאז. עיקר המחלוקת היה סביב הבעלות על בית החולים, ובעיקר לנוכח התנגדות האוצר לכך שיופעל בידי גוף ממשלתי (כלומר, לא בידי בתי החולים הממשלתיים).

רק לאחרונה, לאחר שהוסכם בין משרדי הבריאות והאוצר על מבנה הבעלות של בית החולים - שינוהל על ידי קופות החולים לאומית ומאוחדת ובהפעלה של שיבא - התאפשר היישום. המודל הייחודי הוא בעל פוטנציאל לשינוי מערכת הבריאות הציבורית.

כמעט שאין תחרות

מחוז הדרום מתאפיין בגידול מהיר באוכלוסייה לצד זמינות תורים נמוכה, ובמדדי בריאות לא טובים כמו תוחלת חיים נמוכה מבמרכז ותמותת תינוקות גבוהה יותר.

מספר מיטות האשפוז הארצי הממוצע הוא 1.74 מיטות לאלף נפש, ואילו בדרום רק 1.4 מיטות לאלף נפש. זמן ההמתנה לניתוחים בדרום הוא ארוך מהממוצע הארצי ברוב התחומים: זמן ההמתנה לניתוח קטרקט בסורוקה, לדוגמה, עומד על כמעט 300 ימים, והממוצע הארצי הוא כמעט שליש מכך.

כללית מחזיקה ב־70% מהמבוטחים באזור. במשרדי הבריאות והאוצר מציינים כי "היעדר התחרות בדרום משפיע על איכות שירותי הרפואה שם ומניע את תורי ההמתנה הארוכים".

קופת חולים כללית (ארכיון), צילום: יהושע יוסף

מכאן העריכו שבית חולים, שהוא בבעלות שתי קופות החולים הקטנות ובתפעול של בית חולים מנוסה ויעיל כמו שיבא, יהיה מוסד אטרקטיבי שייצר תחרות וישפר את השירות למבוטחי כלל הקופות.

במשרדי הבריאות והאוצר הביעו תקווה שהבעלות המשותפת של לאומית ומאוחדת תעודד תחרות, אך הביעו חשש מכך שאין להן ניסיון רב בהפעלה של בתי חולים או בהעמדתו של כוח האדם הנדרש, לכן הוחלט שיחברו לביה"ח שיבא. עם זאת, החשש בקרב המעורבים הוא מכך שמודל הבעלות הייחודי יגרום לנושא להתמסמס ויעכב את הקמת בית החולים, לצד "חורים" בתוכנית בנושא המימון, התכנון והפעלת בית החולים.

"אנחנו מעריכים שבית החולים ייפתח בהדרגה. אנו מצפים שכבר ב־2028 יהיו שירותים שייפתחו. בית החולים אמור לכלול את כל השירותים הרלוונטיים לצמצום הפערים בדרום, לשיפור הרפואה ולהתעצמות שירותי הקהילה", אומר אחד מהמעורבים בהקמתו של בית החולים החדש.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר