7.5 מיליון יהודים בארה"ב, 1.6 מיליון מוגדרים כ"יהודים חסרי דת"

מחקר דמוגרפי חדש על יהודי ארצות הברית מעיד על תמורות רבות בקרב האוכלוסייה • כיום הם משכילים ועשירים יותר, אך פחות דתיים • 10% מהם תומכים בחרם על ישראל

יהודים אורתודוקסיים בברוקלין, ניו יורק, צילום: צילום: REUTERS

(JTA) - הכירו את יהודי ארצות הברית: הם מבוגרים יותר, משכילים יותר, עשירים יותר ופחות דתיים, בממוצע, לעומת שאר המדינה. 

הם ברובם המכריע לבנים, למרות שיהודים מתחת לגיל 30 הם ממוצא מגוון יותר. לרובם אכפת מישראל, למרות שאחד מתוך עשרה תומך בתנועה הדוגלת בחרם על ישראל. רוב הצעירים מתחתנים עם לא-יהודים, למרות שאין זה המצב בקהילה האורתודוקסית הצומחת. 

אלה רק כמה מהממצאים הרבים שעולים ממחקר על אמריקאים יהודים שפרסם מכון המחקר פיו (Pew) ביום שלישי. זו הפעם השנייה שסקר זה נערך, לאחר שהסקר משנת 2013 היה בבחינת נקודת ציון בולטת ושינה את השיח היהודי האמריקאי.

הסקר הקודם, משנת 2013, מדד לא רק את גודלה והרכבה של יהדות ארצות הברית, אלא הציג נתונים כמותיים במה הם מאמינים (או לא מאמינים), באיזו מידה הם שומרים (או לא שומרים) מצוות, למי הם נישאים, כיצד הם מגדלים את ילדיהם ומה יחסם כלפי ישראל.

רוב השאלות שנשאלו במחקר החדש שמתפרסם היום (שלישי) דומות לשאלות שנשאלו ב-2013, אך נוספו להן שאלות חדשות המבוססות על האירועים והשיח של השנים האחרונות. הסקר השנה מעמיק הרבה יותר, לדוגמה, בנושא אנטישמיות, וכן בנושא גיוון גזעי ואתני בקרב יהודים אמריקאים.

אלו הם עיקרי הדברים: הקהילה היהודית האמריקאית צומחת והופכת מגוונת יותר ויותר. היא ברובה משכילה, אמידה ונוטה לדמוקרטים. רוב הצעירים נישאים ללא-יהודים, אף על פי שרבות ממשפחות אלה עדיין מחנכות את ילדיהן כיהודים. 

היהדות האורתודוקסית צומחת, והתנועה הקונסרבטיבית מתכווצת. ככל שהיהודים הם יותר שומרי מצוות מסורתיים, כך גדל הסיכוי שהם יצרכו תרבות יהודית.

בסקר השתתפו יותר מ-4,700 יהודים. מרווח טעות הדגימה של הסקר הוא 3%, כאשר מרווחי הטעות בקרב תת-קבוצות גבוה יותר. בשאלות הנוגעות למשיבים אורתודוקסים, לדוגמה, מרווח הטעות עמד על 8.8%.

ככל שהיהודים הם יותר שומרי מצוות מסורתיים, כך גדל הסיכוי שהם יצרכו תרבות יהודית,
  1. יש 7.5 מיליון יהודים אמריקאים

בארצות הברית חיים 7.5 מיליון יהודים בסך הכול. מספר זה כולל כ- 5.8 מיליון יהודים בוגרים ו-1.8 מיליון ילדים. 

כ-4.2 מיליון מהיהודים הבוגרים מזדהים כיהודים, ואילו את היתר מכון פיו מכנה "יהודים חסרי דת".

הנתון של 7.5 מיליון יהודים מהווה עלייה לעומת 2013, שבה נמנו 6.7 מיליון יהודים אמריקאים - מתוכם כ-5.3 מיליון יהודים בוגרים ו-1.3 מיליון ילדים. מספר היהודים ב-2021 גבוה מעט יותר מהאוכלוסייה היהודית החיה בישראל, המונה כ-6.9 מיליון.

יהודים מהווים כ-2.5% אחוז מהאוכלוסייה האמריקאית. הם מעט מבוגרים יותר מכלל האמריקאים, וגילם החציוני עומד 49, לעומת 46 של כלל האמריקאים.

  1. רוב הצעירים היהודים הם אורתודוקסים או ללא השתייכות דתית

נראה כי עתיד יהדות ארצות הברית עומד בסימן קיטוב. מספרם של היהודים האורתודוקסים ושל היהודים ללא שיוך דתי הולך וגדל. התנועה הקונסרבטיבית והתנועה הרפורמית, שבעבר היוו את רוב הקהילה היהודית האמריקאית, הולכות ומתכווצות.

באופן כללי, האחוזים הגולמיים השייכים לכל זרם דתי לא השתנו הרבה מאז 2013, אבל השתייכות דתית לפי גיל מעידה על קהילה במגמת שינוי.

בקרב יהודים בני 65 ומעלה, 69% הם קונסרבטיבים או רפורמים, בעוד ש-3% בלבד הם אורתודוקסים. אבל אצל יהודים בוגרים מתחת לגיל 30, 37% הם קונסרבטיבים ורפורמים ו- 17% הם אורתודוקסים. %8 בלבד מהצעירים הבוגרים הם קונסרבטיבים - לעומת 25% מהיהודים מעל גיל 65.

41% מהיהודים מתחת לגיל 30 אינם משתייכים לזרם דתי, לעומת 22% יהודים מעל גיל 65.

רוב הצעירים היהודים הם אורתודוקסים או ללא השתייכות דתית, צילום: REUTERS
  1. הקורונה פגעה ביהודים יותר מאשר ברוב האמריקאים

יחסית לכלל האמריקאים, היהודים נפגעו מקורונה בשלב מוקדם של המגפה. האזורים היהודיים של מחוז ווסטצ'סטר, בסמוך לעיר ניו יורק, היו מוקדי התפרצות של הנגיף, וקהילות אורתודוקסיות חרדיות בברוקלין ספגו אבידות קשות מהמחלה באביב שעבר. אבל בתחילת 2021, הפערים בין לא-יהודים ויהודים הצטמצמו.

באוגוסט שעבר, 10% מ"יהודים על פי דת" נמצאו חיוביים או נשאו נוגדנים לקורונה, לעומת 3% מכלל האמריקאים. %57 מהיהודים הכירו מישהו שאושפז או נפטר ממחלת הקורונה, לעומת 39% מכלל האמריקאים. 

בפברואר 2021, "יהודים על פי דת" היו בסיכון גבוה פי שניים להימצא חיוביים לנגיף לעומת כלל האמריקאים - 23% לעומת 11%. אבל בשתי הקבוצות, מעט יותר משני שלישים הכירו מישהו שאושפז או נפטר מקורונה.

  1. 15% מהצעירים היהודיים הבוגרים אינם לבנים

סקר זה נוסף לדיון שמתחולל בקהילה היהודית בשנים האחרונות - ובפרט מאז החלו ההפגנות למען צדק גזעי בשנה שעברה: מהו שיעור היהודים האמריקאים שהם יהודים שאינם לבנים, ומה על הקהילה לעשות כדי לאמץ אותם אל קרבה?

הסקר לא שאל ספציפית על המונח "יהודים שאינם לבנים" ("Jews of color") בשל ויכוח על הגדרתו ומכיוון שהחוקרים חששו שהמשיבים לא יכירו את המושג. אולם הסקר נועד למדוד עד כמה יהדות ארצות הברית מגוונת מבחינה גזעית ואתנית. 

מהסקר עולה, כי רובם המכריע של חברי הקהילה היהודית מזדהים כלבנים - 92% - אבל בקרב צעירים יש באופן מובהק גיוון רב יותר. %85 בלבד מהמבוגרים מתחת לגיל 30 מזדהים לבנים, 7% מזדהים כהיספנים, 2% כשחורים, 6% כרב-גזעיים, ופחות מ-1% כאסיאתים או מאיי הפסיפיק. לעומתם, 97% מהיהודים מעל גיל 65 מזדהים בעיקר כלבנים. 

רוב היהודים האמריקאים נולדו אמנם בארצות הברית ומזדהים כאשכנזים (ששורשיהם בעיקר ממזרח אירופה), ומספרים אלו הולכים ויורדים גם בקרב בוגרים צעירים. בקרב מבוגרים מתחת לגיל 30, 28% מהם אינם אשכנזים, מזדהים עם לפחות מיעוט גזעי אחד, או שהם ילדים של מהגרים. 

  1. 10% מהיהודים תומכים בחרם על ישראל - אבל מחצית מהמבוגרים הצעירים לא שמעו רבות על כך

בדומה לסקר משנת 2013, היהודים האמריקאים נשאלו על יחסם לישראל, והתוצאות מספקות הן לתומכים והן למבקרים של ישראל נתונים התומכים בטיעוניהם. מצד אחד, יותר מ-80% מהיהודים אומרים שיחסם כלפי ישראל מהווה חלק חשוב מעצם היותם יהודים. קרוב למחצית מהיהודים האמריקאים ביקרו בישראל ורבע מהם ביקרו בה יותר מפעם אחת. 

אבל הסקר מצא גם כי תנועת החרם שמובילים הפלסטינים, שמוקיעה את ישראל ודוגלת בהטלת סנקציות עליה, הידועה בשם BDS, חדרה לשורות הקהילה היהודית האמריקאית. אחד מתוך 10 יהודים אמריקאים - ושיעור גבוה מעט יותר בקרב צעירים - אומרים כי הם תומכים בתנועת ה-BDS. כ-43% מהיהודים מתנגדים ל-BDS, ו- 43% נוספים לא שמעו הרבה אודותיה. 

(הסקר לא הגדיר מהי תנועת ה-BDS - בשל ויכוח על היקפה - אבל שאל אנשים עד כמה הם שמעו עליה. רק מי ששמע "משהו" או "הרבה" עליה, נשאל אם הוא תומך או מתנגד לתנועה).

בהקשר זה, הסקר מצביע כי ייתכן שהחששות בנוגע לפופולריות שלה זוכה תנועת ה-BDS בקרב בוגרים צעירים מופרזים. הארגונים היהודיים היו מודאגים מפעילות ה-BDS בקמפוסים במשך יותר מעשור, אך הסקר מצא כי כמחצית מהבוגרים היהודים מתחת לגיל 30 שמעו מעט או לא שמעו כלל על תנועת החרם.

10% מהיהודים תומכים בחרם על ישראל, צילום: EPA
  1. רוב הצעירים היהודים עדיין נישאים בנישואים מעורבים...

עבור ארגונים שדוגלים ב"המשכיות היהודית" (דהיינו, דוחקים ביהודים להתחתן עם יהודים וללדת תינוקות יהודים), סקר פיו משנת 2013 היה בבחינת דגל אדום. הוא מצא כי רוב היהודים שנישאו לאחר שנת 2000 נישאו ללא-יהודים. 

כך עולה גם מהסקר של 2021, למרות שהחוקרים אומרים שהמספרים לא עלו משמעותית. במילים אחרות, צעירים יהודים רבים עדיין מתחתנים עם לא-יהודים, אבל המספרים לא עלו בהרבה מאז 2013. בשל שינויי מתודולוגיה וגודל מדגם קטן, החוקרים אומרים שלא יהיה נכון להשוות בין תוצאות שני הסקרים. 

המחקר משנת 2021 מצא כי בעשור האחרון 61% מהיהודים נישאו לבני זוג לא-יהודים, וקרוב לשלושה רבעים מהיהודים הלא-אורתודוקסים שנישאו מאז 2010 התחתנו עם לא-יהודים. נישואים מעורבים נדירים בקרב יהודים אורתודוקסים. 

בסה"כ, 42% מהיהודים הנשואים נישאו לאדם שאינו יהודי.

  1. ...אבל בכל הנוגע לצעירים בוגרים שנולדו מנישואים מעורבים, כמעט מחצית מהם עדיין יהודים

השאלה אם זוגות מעורבים מגדלים את ילדיהם כיהודים הייתה מאז מתמיד מקור לדאגה עבור מתכנני הקהילה היהודית ומוסדותיה שחוששים בנוגע לעתיד היהודי. הסקר מצביע כי בעוד שכמעט כל הזוגות שבהם שני בני הזוג יהודים מגדלים את ילדיהם כיהודים, 28% בלבד מהזוגות המעורבים מגדלים את ילדיהם כיהודים על פי דתם, בעוד ש-29% נוספים מגדלים את ילדיהם עם זהות יהודית, אבל לא דתית. 

המחקר מצא גם כי אצל ילדים בוגרים מנישואים מעורבים, מבוגרים צעירים נמצאים בסבירות גבוהה יותר להיות יהודים מאשר מבוגרים יותר. %21 בלבד מהמבוגרים מעל גיל 50 שאחד מהוריהם יהודי מזדהים כיהודים, לעומת 47% מהמבוגרים מתחת לגיל 50. 

מניעת נישואים מעורבים אינה נמצאת בעדיפות גבוהה אצל יהודי ארה"ב. בכל קבוצת גיל, אנשים אמרו שחשוב להם יותר שנכדיהם יהיו שותפים לדעותיהם הפוליטיות מאשר שיינשאו לבן זוג יהודי. 

  1. רוב היהודים חוו אנטישמיות בשנה האחרונה

בדומה לסקרים שונים שנערכו לאחרונה, סקר זה שאל יהודים על אנטישמיות, נושא שנעדר במידה רבה מהסקר של 2013. הסקר השנה מצביע כי לנוכח העלייה בתקריות אנטישמיות מהעצרת הנאו-נאצית שנערכה בשארלוטסוויל בשנת 2017 ועד למתקפות הרצחניות על יהודים בפיטסבורג בשנת 2018, ופאווי קליפורניה בשנת 2019, נראה כי האנטישמיות תופסת מקום מרכזי יותר בחיים היהודיים בארה"ב. 

בדומה למחקרים אחרים, סקר פיו 2021 מצא כי רוב היהודים סבורים כי חלה עלייה באנטישמיות בארה"ב בשנים האחרונות, ואומרים שהם מרגישים פחות בטוחים היום מבעבר. הסקר מצביע גם כי     ב-12 החודשים האחרונים, 51% מהיהודים חוו אנטישמיות - בין אם נתקלו בגרפיטי אנטי יהודי, הוטרדו באינטרנט, הותקפו באופן פיזי או בכל צורה אחרת של אפליה. 

רובי היהודים בארה"ב חוו אנטישמיות,
  1. היהודים עשירים יותר ומשכילים יותר בהשוואה לכלל האמריקאים

בדומה לממצאי מחקרים קודמים, הסקר מצא כי יהודים אמריקאים משכילים יותר משמעותית לעומת כלל האמריקאים, וגם עשירים יותר. לרוב היהודים יש תואר אקדמי, לעומת פחות מ-30% מכלל האמריקאים. 

יהודים משתכרים משכורות גבוהות יותר. הכנסת משק הבית של רוב המבוגרים היהודים גבוהה יותר מ-100,000 דולר, לרבות 23% שהכנסתם גבוהה מ-200,000 דולר. ל-19% בלבד מהאמריקאים יש הכנסת משק בית בסך 100,000 דולר. היהודים מדווחים גם על שביעות רצון מחייהם ומקהילותיהם בשיעורים גבוהים יותר מכלל האמריקאים. 

נראה כי יהודים אורתודוקסיים נתקלים יותר בקשיים כלכליים. 45% מהיהודים האורתודוקסיים דיווחו כי התקשו לשלם חשבונות בשנה החולפת, לעומת 26% בלבד מכלל היהודים.   

  1. יותר משלושה רבעים מהיהודים האמריקאים אומרים שזיכרון השואה מהווה חלק מהותי מהיותם יהודים

הסקר מדגיש אמנם את ההבדלים בין יהודי ארה"ב, אבל הוא גם מצא כי הרוב הגדול של היהודים, 76%, סבור כי זיכרון השואה הכרחי להיותם יהודים. מספר דומה של יהודים אמרו אותו הדבר גם על ניהול חיים מוסריים ואתיים. 

בקצה השני של הסקאלה, 15% בלבד מהיהודים אמרו כי שמירת מצוות הכרחית להיותם יהודים, ו-33% אמרו שהכרחי להיות חלק מקהילה יהודית. בקרב המשיבים האורתודוקסיים, הנתונים הפוכים: 83% ראו בשמירת מצוות היהדות היבט הכרחי, ו-69% אמרו כי השתייכות לקהילה יהודית היא הכרחית. 51% בלבד מהיהודים האורתודוקסיים אמרו שזיכרון השואה הכרחי להיותם יהודים, ובכך משקפים, ללא ספק, את הדגש ששמה הקהילה על שמירת מצוות.

זיכרון השואה קיבל עדיפות נמוכה יותר בקרב בוגרים צעירים - למרות שהוא עדיין גבוה. 61% מהמשיבים מתחת לגיל 30 אמרו שהוא הכרחי להיותם יהודים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר