הסוכנות ה"סודית" מתחדשת: "מיליון איש יעלו בקרוב לישראל"

"נתיב" פעלה בחשאיות במשך שנים להעלאת יהודים מעבר למסך הברזל • כעת היא עוברת דיגיטציה וזוכה בהנהלה חדשה • בעקבות עליית האנטישמיות בעולם, האתגר הוא להעלות ארצה כמה שיותר יהודים

המתחם שבו שוכנים משרדי "נתיב". צילום: נעם ריבקין פנטון

"אסור לצלם", מדריך אותי הקב"ט עם הכניסה למשרדים החדשים של "נתיב", בכניסה לירושלים. זו הפעם הראשונה שעיתונאי מבקר במקום שלא במסגרת מסיבת עיתונאים, ונוכחותי מושכת תשומת לב. מתברר כי גם בעשור השלישי של שנות האלפיים, ואפילו שכבר אין לה קשר לעולם הריגול, החשאיות עודנה זורמת בעורקים של הסוכנות ההיסטורית.

העולים הותיקים בקמפיין ל-Belong, המיזם המעודד עלייה לישראל (03.04.24) // באדיבות Belong

"נתיב" אחראית על העלאת יהודים ממדינות שבהן דוברי רוסית, וחלק מפעילותה מכסה גם סוגיות ביטחון. מה שאפשר לספר כעת הוא שהארגון, שהוקם ב־1952 ועבר הרבה גלגולים, התחדש בחודשים האחרונים ברפורמה משמעותית.

עד לפני שנה נתיב נשלטה על ידי אביגדור ליברמן, שהעביר אותה איתו ממשרד אחד למשנהו בלוליינות משפטית. דוחות של מבקר המדינה, דיווחים עיתונאיים והתלחשויות בקרב מי שעסקו בתחום, הצביעו על אי סדרים, וחשד להעלאה של מי שאינם זכאים לכך. הפרס הגדול של דרכון ישראלי יוקרתי, בלי להיות פה אזרח של ממש, משך כנראה גורמים פליליים מחוץ לארגון לעשות כסף קל.

עולים מרוסיה מגיעים לנתב"ג, 1990, צילום: משה שי

כעת הנהלה חדשה מנסה לנקות את האורוות. יזם אותה סגן השר אבי מעוז, שקיבל לידיו את הסוכנות עם הצטרפותו לקואליציית נתניהו. מעוז עוסק בתחום העלייה עשרות שנים. בשנות ה־80, הוביל מאבק חובק עולם לשחרור "יהדות הדממה", ובראשה נתן שרנסקי. בשנות ה־90 פעל עם שרנסקי במסגרת מפלגת העולים שהיתה בזמנו, "ישראל בעלייה".

נפטרים מהניירת

בספטמבר 2023 מינה מעוז את השגריר לשעבר במינסק אלון שוהם למנהל זמני של הסוכנות, ומאז השניים נפגשים מדי שבוע לבחינת המצב. שוהם מילא במשך שנים רבות תפקידים רבים במרחב דובר הרוסית מטעם משרד החוץ, ושימש גם ראש המחלקה הקונסולרית.

עולים חדשים (למצולמים אין קשר לידיעה), צילום: יוסי זליגר

הפעולה הראשונה והמרכזית שלו היתה דיגיטציה. קשה להאמין, אבל עד לפני כמה חודשים תושב מדינות חבר העמים שרצה לעלות לישראל היה צריך להגיש את הבקשה והאישורים פיזית במשרד עם ניירות. הביורוקרטיה המיושנת הזו פתחה פתח לשחיתות. למגישי הבקשות היה נקבע תור לראיון עם הקונסול חודשים ארוכים ואפילו שנה לאחר הגשת המסמכים. לעיתים, על פי החשד, התור היה "מתקצר" תמורת כסף שחור.

מהפכת המחשוב בסוכנות הוותיקה שמה קץ לכל זה: כעת כל המסמכים מועלים לאתר אינטרנט ייעודי והראיון הקונסולרי נערך בתוך ימים או שבועות. במקרה של חריגה מהטווחים האלה, המנכ"ל שוהם מקבל אישית התראה במחשב שלו, כדי שיוכל להשגיח על יעילות התהליך. באמצעות המחשוב, השליטה בניהול התהליך כולו עברה לארץ. התוצאה הישירה של הצעדים האלה היא ירידה חדה בתלונות הציבור על תפקוד נתיב.

עולים חדשים מרוסיה צפויים לעלות לישראל (ארכיון), צילום: ללא

נלחמים ב"מאכערים"

שוהם נקט עוד פעולות כדי "לנקות את האורוות". מבקר הפנים של הסוכנות נכנס לבדיקת הטענות על אי סדרים. בוצעו חקירות של הנעשה בקונסוליות, כולל שתי נסיעות למוסקבה למטרה זו. התברר שחקירה משטרתית היא עניין סבוך, בגלל המעמד הדיפלומטי שיש לנציגויות נתיב. עדיין, הרפורמות והחקירות עשו כנראה את שלהן, וחברות חיצוניות שהיה להן חלק נכבד ב"תעשיית הוויזות לישראל" התייתרו.

בהנהלה החדשה טוענים כי בעיית השחיתות מוגרה, או לכל הפחות צומצמה דרסטית. נעשו גם צעדים להתייעלות תקציבית. כך, למשל, קונסולים שמשרתים בעיר אחת מתבקשים כיום לנסוע לעיר אחרת - לעיתים במרחק של מאות קילומטרים - אם הצטבר בה עומס בקשות, כדי לצמצם תקנים. בשנה הבאה יצומצם מספר השליחים בחו"ל, והרבה כסף אמור להיחסך במהלך זה למדינה.

עולים מברית המועצות לשעבר (ארכיון), צילום: משה שי

לפי הערכה בנתיב, פועל יוצא של הפעולות האלה הוא צמצום מספר הלא זכאים שהצליחו להסתנן בעבר לישראל כעולים חדשים. אמנם גם לפני הרפורמה הבקשות היו נבדקות בשבע עיניים, כולל חיפוש בארכיונים העירוניים, כדי לוודא שהמסמכים אותנטיים ומבקשי העלייה הם אכן יהודים, או צאצאים שלהם. אולם ניפוי ה"מאכערים" העביר מסר שנתיב לא תקבל יותר את השטיקים האלה.

גם על נתיב המלחמה לא פסחה. אנשיה היו הראשונים לגלות בתחילת המלחמה את הכוונה לתקוף את המטוס שהגיע מישראל למחצ'קלה שבדגסטן. ערנותם מנעה אסון. בשבוע שלאחר מכן, סיכלו מראש ניסיון פוגרום דומה. לאחרונה נפתחו "קווים אדומים" בין הקהילות היהודיות במרחב לבין הסוכנות, למקרה של מצוקה חלילה.

המון מוסת פורץ לנמל התעופה במחצ'קלה בחיפוש אחר נוסעים מישראל // רשתות חברתיות

תוצאה אחרת של המלחמה, לדעת מעוז, תהיה "עלייה של מיליון איש לישראל מכל רחבי העולם. אני מאמין בזה בכל ליבי. זה המקום של העם היהודי, אין לנו אחר". כך אמר לעובדי נתיב בהרמת כוסית לרגל חג הפסח, שעצבות המלחמה אפפה אותה, ביום רביעי האחרון. על שאיפתו זו לא יהיה מי שיחלוק.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר