המשפט והקנס שלא שולם: כך תביעה אזרחית הצליחה לסבך את טראמפ

נשיא ארצות הברית לשעבר הורשע במרמה וניפוח נכסי התאגיד שלו בבית משפט בעיר ניו יורק • כעת טראמפ נאבק לשלם את הקנס העצום שהוטל עליו בפרשה שמערערת על תדמיתו כאיש עסקים בלתי מנוצח

נשיא ארצות הברית שעבר, דונלד טראמפ, ביציאה מבית משפט בעיר ניו יורק. צילום: איי.אף.פי

נשיא ארצות הברית לשעבר והזוכה הבחירות למועמד הרפובליקני במרוץ לנשיאות, דונלד טראמפ, הסתבך לאחרונה בכמה תיקי תביעה אזרחית, חלקם נגמרו בהטלת מאות מיליוני דולרים של קנסות וגרמו נזק לשמו כאיש עסקים.

במהלך 2022 נפתחה חקירה נגד הנשיא לשעבר מטעם התובעת הכללית של ניו יורק, לטישה ג׳יימס, ובמרכזה החשד כי טראמפ וילדיו הונו שורה של מוסדות פיננסים, ביניהם בנקים וחברות ביטוח, כאשר הפריזו בשווי נכסי תאגיד טראמפ שבבעלותם על מנת לקבל הטבות כלכליות והלוואות בתנאים נוחים. באוקטובר האחרון נפתח משפטו של טראמפ ובו נטען על ידי ג׳יימס כי ניפוח נכסי החברה עמד על יותר משלושה מיליארד דולר. ״לא משנה כמה כסף יש לך - אף אחד לא מעל החוק״, אמרה התובעת במסיבת עיתונאים בטרם פתיחת המשפט.

טראמפ בראיון בלעדי ל"ישראל היום"

בפברואר האחרון השופט בתיק, ארתור אנגורון, הטיל קנס של 355 מיליון דולר על טראמפ, כאשר עם תוספות של ריביות, הקנס האמיר ל-454 מיליון דולר. עורכי דינו כינו את הקנס ״סכום בלתי אפשרי״ ואמרו כי אין ביכולתו של איש העסקים לשלם זאת. יותר מכך, השופט השית על טראמפ וחלק מילדיו "חבילת סנקציות" שמונעת מהם לכהן כמנהלים בחברות בניו יורק במשך שלוש שנים או לקבל הלוואות ממוסדות פיננסים במדינה. בכך הוא העמיד בסיכון לא רק את איתנותו הכלכלית של הנשיא לשעבר אלא גם את אימפריית העסקים אשר מנוהלת על ידי בני המשפחה.

לאחר שטען כי מדובר ברדיפה פוליטית, הגיש טראמפ ערעור על פסק הדין וביקש דחייה בתשלום הקנס. למרות שהוא לא היה מחויב לשלם את הקנס במלואו, הוא נדרש לכל הפחות להגיש שטר חוב מטעמו או מטעם גורם אחר שערב לתשלום החוב. העיכוב בהגשת שטר החוב אף הוביל לקידום מהלכים שהכינו את הקרקע לחילוט נכסיו של הנשיא לשעבר במדינת ניו יורק.

כיצד טראמפ ישלם?

עם ההכרעה בתיק החלו ספקולציות לגבי היקף הונו האמיתי של הנשיא לשעבר, שבעבר טען כי הוא שווה מיליארדי דולרים, ותהילתו נבנתה בין היתר מהצלחתו הכלכלית. ניתוח שערך העיתון האמריקני "ניו יורק טיימס" העלה כי יש בידי טראמפ כ-350 מיליון דולר נזילים, לצד מניות ושטרי חוב, אך עדיין זה לא הספיק לכיסוי הקנס. מנגד, טראמפ מחזיק בשורת נכסי נדל״ן מבוקשים, כמו בניין היוקרה בשדרה החמישית במנהטן או אחוזתו הענקית בפלורידה, שמכירת כמה מהם יכלה לסייע לו להתקרב להשגת המימון. לטענתו, "מכירת חיסול" של נדל״ן אמנם תניב לו מזומנים בטווח המיידי אך תאלץ אותו למכור בהפסד, והוא לא יוכל להחזיר את הנכסים האלה אם ינצח בערעור.

מגדל טראמפ בניו יורק, צילום: רויטרס

אופציה נוספת עבורו הייתה למצוא חברה שתסכים להגיש בשמו ערבות אך במשך זמן רב הוא התקשה למצוא כזו. למרות שהוא מחזיק בנדל״ן רב בארה״ב, חברות אג״ח לא ששו להיענות לבקשותיו של הנשיא לשעבר. ניתן להניח כי הדחיפות של הנפקת חברת המדיה שברשותו, ׳טראמפ מדיה׳, שכוללת גם את הרשת החברתית truth social, מעידה על הצורך של הנשיא לשעבר במזומנים כדי לממן את הוצאותיו המשפטיות וכן את הקנס.

ביום בו היה אמור לפקוע הדד ליין, שכלל הארכה של שלושים יום שניתנה על ידי ג׳יימס, בית המשפט נענה לבקשת הנשיא לשעבר ודרש ממנו להפקיד ערבות בסך של 175 מיליון דולר תוך עשרה ימים. טראמפ הודה לבית המשפט שקיבל את ערעורו והתחייב להפקיד את סכום הכסף תוך הזמן שנקבע. בינתיים הנשיא לשעבר ממתין להחלטה על ערעורו שצפויה להכריע על סוג וגודל הקנס שיצטרך לשלם ולעת עתה הוקפאה האפשרות לחלט את נכסיו או להקפיא את חשבונות הבנק שלו במדינת ניו יורק.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר