רחפן שמתגלגל על הקרקע וגם כזה הלוכד רחפני אויב: המאמץ הישראלי מול אתגר הכטב"מים

אחת מנקודות התורפה של ההגנה הישראלית היא איום הרחפנים • חברת רובוטיכאן מהיישוב עומר הצליחה לפתח מענה מסוג אחר לאתגר, המאפשר בין היתר ללכוד כטב"מים ולחקור אותם לטובת מידע מודיעיני משמעותי

רובוט ה-Rooster. מסוגל לרחף מעל מכשולים ואפילו להיכנס בחלונות. צילום: באדיבות החברה

אחת מנקודות התורפה של מעטפת ההגנה הישראלית, כפי שמתבטא לכל אורך המלחמה, היא ההתמודדות מול איום הרחפנים. חמאס עשה שימוש ברחפנים כחלק מהמתקפה באוקטובר, ובצפון חיזבאללה מרבה להשתמש בכטב"מים "מתאבדים" שמטרתם לחדור למרחב האווירי של ישראל ולהתרסק אל מטרות קרקעיות.

רחפנים מהווים אתגר למערכות הגנה אוויריות בשל גודלם, חתימתם הנמוכה ואופי מעופם. בשנים האחרונות מפותחות מערכות הגנה שונות מפני רחפנים, כאשר חלקן עושות שימוש באמצעי יירוט "קשים", כמו קרן לייזר, וחלקן עושות שימוש באמצעי יירוט "רכים", כמו שיבוש אותות ה-GPS של הרחפן (Jamming).

לוכד הרחפנים

חברת רובוטיכאן (Robotican) מהיישוב עומר, פיתחה מענה מסוג אחר לאיום הרחפנים - רחפן אוטונומי מוכוון מטרה שמתביית על הרחפן העוין, לוכד אותו ברשת מיוחדת תוך כדי מעופו, ומנחית אותו באזור בטוח. שמו של הרחפן הוא Goshawk (נץ), זאת עקב פעילותו הדומה לאופן שבו עוף דורס צד את טרפו.

תוך שניות ספורות מרגע שמתקבלת התראה ממערכת מכ"ם אזורית על חדירת כטב"ם עוין, ה- Goshawk ממריא באופן אוטומטי למשימה מתוך "קן" קרקעי, מתקרב אל המטרה, ממצב את עצמו מעל הרחפן וברגע הנכון מטיל עליו רשת שלמעשה מנטרלת אותו.

רחפן ה-Goshawk בפעולה. לכידה יעילה של רחפני אויב, צילום: באדיבות החברה

לאחר לכידתו, ה- Goshawk מפנה את "טרפו" לאזור בטוח. בשיטה זו, שאינה כרוכה בהפלת הרחפן העוין, נמנע סיכון לנזק אגבי שעשוי להיגרם מהתרסקות הרחפן אל הקרקע וכן ניתן לבדוק את הרחפן לצרכים מודיעיניים.

Goshawk, שנמצא ברשות צה"ל, מיועד לספק הגנה מפני רחפנים לשדות תעופה, בסיסים צבאיים, גבולות וגם לכוחות מתמרנים בשטח. רובוטיכאן הדגימה בשנים האחרונות את יכולותיו של הרחפן בפני משרד ההגנה האמריקני וגם ביצעה הדגמה אזרחית בסביבת העיר ירוחם.

רחפן ה-Goshawk. לכידת רחפנים במקום הפלתם מאפשרת למצות מידע מודיעיני משמעותי, צילום: באדיבות החברה

התרנגול המרחף

פתרון רובוטי נוסף של רובוטיכאן, שנמצא בשימוש מבצעי במלחמה בעזה, הוא "התרנגול" (Rooster) - הכלאה בין רחפן לרובוט קרקעי. ה- Rooster, שמשקלו כ-1.5 קילו, מסוגל לרחף כדי לדלג מעל מכשולים וגם להתגלגל על פני הקרקע, לטפס במדרגות, ואפילו להיכנס מהחלון.

ייעודו של הרובוט הוא לבצע משימות לאיתור מטענים, או לחילופין אותות חיים, בתוך מנהרות תת-קרקעיות, בניינים והריסות. אחד האתגרים במשימות מסוג זה היא הקושי לשמר ערוץ תקשורת רציף עם הרובוט ככל שהוא חודר עמוק יותר פנימה.

רובוט ה-Rooster. נמצא בין היתר גם בפעילות בעזה, צילום: באדיבות החברה

כדי לפתור זאת, ה- Rooster יוצא למשימתו כחלק משיירה, כאשר כל אחד מהרובוטים משמש גם כ"תחנת ממסר". כך נשמר ערוץ תקשורת בין ה- Roosterשנמצא בקו הראשון לבין הרובוטים האחוריים ועד המפעיל החיצוני.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר