שיא עולמי חדש: אינטרנט מהיר פי 4.5 מיליון

מחקר חדש של אוניברסיטת אסטון הצליח להגיע למהירות האינטרנט המהירה ביותר שתועדה אי פעם • המדענים בחנו את המהירות באמצעות אורכי גל שנכון לעכשיו עדיין אינם בשימוש במערכות סיבים אופטיים

סיבים אופטיים. אילוסטרציה. צילום: GettyImages

בפיתוח פורץ דרך, הצליחו חוקרים מאוניברסיטת אסטון להשיג מהירות העברת נתונים באינטרנט המהירה פי 4.5 מיליון מהמהירות הממוצעת באינטרנט הביתי. מדובר במהירות הגבוהה ביותר שנמדדה אי פעם, והיא הושגה על ידי שימוש באורכי גל שלא שומשו בעבר במערכות סיבים אופטיים.

העברת הנתונים המוצלחת היא תוצאה של שיתוף פעולה בין פרופסור ולדק פוריסיאק ממכון אסטון לטכנולוגיות פוטוניות וד"ר איאן פיליפס. הם עבדו בשיתוף עם חוקרים מהמכון הלאומי לטכנולוגיית מידע ותקשורת (NICT) ביפן ומעבדות "נוקיה בל" בארה"ב.

הצוות הצליח להעביר נתונים בקצב של 301 טרה-ביט לשנייה, או 301,000,000 מגה-ביט לשנייה, באמצעות סיב אופטי יחיד וסטנדרטי. כדי לשים את זה בפרספקטיבה, מהירות הפס הרחב הממוצעת בישראל נכון לכתיבת שורות אלו היא רק 192.88 מגה-ביט לשנייה.

ד"ר פיליפס במחקר אוניברסיטת אסטון,

"דומה לאופן בו עובד החיבור הביתי"

במחקר הנוכחי, המדענים השתמשו בסיבים אופטיים וגדילי זכוכית צינוריים קטנים, בהם הם ביצעו כאמור העברת נתונים באמצעות אורכי גל חדשים שעדיין לא נמצאים בשימוש. החוקרים השיגו את התוצאה המרשימה על ידי פיתוח מכשירים חדשים הנקראים מגברים אופטיים ואקולייזרים אופטיים, שעזרו להם לגשת לאותם אורכי גל.

ד"ר פיליפס, שהוביל את הפיתוח כחלק מהמחקר באוניברסיטת אסטון, הסביר כי "בגדול, הנתונים נשלחו דרך סיב אופטי באותו האופן בו עובד חיבור לאינטרנט בבית או במשרד". לדבריו, "במהלך השנים האחרונות אוניברסיטת אסטון מפתחת מגברים אופטיים הפועלים בספקטרום אלקטרומגנטי רחב יותר בערך פי שלושה".

אנשים משתמשים באינטרנט, צילום: GettyImages

לדבריו של פרופסור פוריסיאק, "על ידי הגדלת הקיבולת, הניסוי שלנו יכול להוביל לחיבורים משופרים מאוד עבור משתמשי הקצה. הישג פורץ דרך זה מדגיש את התפקיד המכריע של קידום טכנולוגיית סיבים אופטיים במהפכת רשתות התקשורת להעברת נתונים מהירה ואמינה יותר".

התוצאות של ניסוי פורץ דרך זה פורסמו על ידי המכון להנדסה וטכנולוגיה והוצגו כמאמר שלאחר הוועידה האירופית לתקשורת אופטית (ECOC) שהתקיימה בגלזגו, באוקטובר 2023. הישג זה לא רק מהווה קפיצת מדרגה משמעותית בטכנולוגיית העברת נתונים, אלא גם מציב רף חדש למחקר עתידי בתחום.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר